Program za decu „Bukvar tolerancije“ nastao je kao odgovor naše organizacije na problem postojanja socijalne distance među decom u osnovnim školama. Stoga je cilj rada sa decom u okviru ovog programa:
- da deca steknu osnovna znanja i iskustava iz oblasti tolerancije na različitosti,
- da deca budu podstaknuta na saradnje i međusobnog uvažavanja unutra odeljenja.
Zbog toga što su prosvetni radnici u najintenzivnijem kontaktu sa đacima, što deca od njih na razne načine neprekidno uče i što svojim radom mogu da utiču veliki broj dece, mislili smo da je najbolji da upravo oni budu „prenosioci“ znanja, iskustva, vrednosti… koje nosi ovaj program. Stoga smo kreirali program „Bukvar tolerancije – edukacija i primena“ (program obuke za prosvetne radnike/ce, stručne saradnike/ce i sve one koji su u školi zainteresovani za radioničarski rad sa decom) sa osnovnim ciljevima da:
- osnaži prosvetne radnike u njihovoj profesionalnoj ulozi, odnosno poveća njihove osetljivost i kompetencije za razumevanje socijalnih fenomena (kao što su predrasude, stereotipije, diskriminacija, socijalna distanca, ali i tolerancije i saradnje);
- potpomogne razvoj veština za stvaranje atmosfere prihvatanja i razumevanja među učenicima u odeljenju i školi.
Program za nastavnike se sastoji iz nekoliko delova:
- Obuka prosvetnih radnika (3 dela obuke, ukupno 7 dana). Cilj je da se poveća osetljivosti i razumevanja socijalnih fenomena kojima se bavi program “Bukvar tolerancije“, da se unaprede komunikacijske veština učesnika/ca, steknu osnovna znanja iz oblasti radioničarskog načina rada i da se učesnici/ce osnaže u ulozi voditelja/ica radionica iz programa “Bukvar tolerancije“.
- Rad obučenih prosvetnih radnika sa decom (12 radionica, svaka u trajanju od 1h-1,5h). Radionice sa decom optimalno traju tri meseca, jednom nedeljno u trajanju od najviše dva školska časa. Voditelji radionica nakon obuke dobiju priručnik za realizaciju programa i potreban materijal za rad sa decom.
- Supervizijski susreti (praćenje realizacije programa sa decom od strane edukatora). Na supervizijskim sastancima učesnici najčešće tragaju za odgovorima na dileme koje mogu imati tokom rada, kao što stiču još neke veštine koje im mogu pomoći prilikom izvođenja programa. Priručnik koji će se koristi za rad sa decom je preveden na albanski, rumunski, bugarski i mađarski jezik.
U programu je do sada učestvovalo preko 3500 dece iz osnovnih škola (u Beogradu, Banatskom Karađorđevu, Bavaništu, Dimitrovgradu, Zrenjaninu, Kikindi, Kraljevu, Kovinu, Leskovcu, Majdanpeku, Novom Sadu, Nišu, Opovu, Prijepolju, Subotici, Tordi, Čegeregu) i konstantno je revidiran ne bi li što bolje odgovarao razvojnim potrebama dece, a ispunjavao svoj edukativni cilj. Do sada je obuku koja omogućava kompetentno izvođenje ovog programa sa decom prošlo preko 350 osoba iz prosvete među kojima su učitelji/ce, nastavnici/ce skoro svih predmeta, psiholozi/škinje, pedagozi/škonje, direktori/ke…